Näin otat laadukkaat tuotekuvat

*Postaus päivitetty 7.1.2023

Kun puhutaan digitaalisesta viestinnästä, laadukkaat tuotekuvat ovat yksi tärkeimpiä osa-alueita, kun halutaan luoda asiakkaalle positiivinen kuva tuotteesta. Hyvät ja monipuoliset kuvat kertovat sekunneissa enemmän kuin pitkä, puuduttava teksti. On tärkeää, että kuva näyttää selkeästi tuotteen ominaisuudet, jolloin asiakas tietää, mitä on ostamassa.

Oletko yrittäjä, joka myy fyysisiä tuotteita verkkokaupassa? Teetkö tuote-esittelyjä usein somessa tai yritysblogissa? Tai ehkä olet sittenkin vaikuttaja, joka esittelee somekanavissaan erilaisia tuotteita? Mikä tilanteesi onkaan, jos otat tuotekuvia, on tiettyjä asioita, joita täytyy ottaa huomioon. Näillä vinkeillä otat laadukkaat tuotekuvat.


Valo on tärkein asia

Aina kun puhun valokuvauksesta, toistan tämän saman asian. Sitä ei vaan voi kiertää tai vähätellä mitenkään: valo on se juttu valokuvissa! Onnistunut valokuva tarvitsee aina riittävästi valoa. Asiaa voidaan tietysti helpottaa vähän kameran asetuksilla ja kuvankäsittelyllä, mutta pyri siihen, että kun ryhdyt kuvaamaan, hyödynnät mahdollisimman paljon luonnonvaloa ja tarvittaessa otat käyttöön lisävalon.

Kesäaikaan valosta harvoin on puutetta ja kuvia voi ottaa melkein mihin tahansa päivänaikaan. Suora, kova auringonvalo on usein hankala kuvausvalo, mutta muuten voit hyödyntää ulkomaailman tarjoamia mahdollisuuksia kuvauksiin. Jos et pääse ulos, avaa verhot ja kuvaa ikkunan lähellä. Itse käytän lähes poikkeuksetta sisäkuvauksissa apuna ulkoista salamavaloa ja se onkin ihan ehdoton juttu talviaikaan. Jos kuvaat paljon esim. kotona tai toimistolla, harkitse erillisen kuvausvalon hankkimista.

Kuvausympäristön koko

Ei, et tarvitse isoa valokuvausstudiota tuottaaksesi laadukkaita valokuvia. Et välttämättä tarvitse edes erillistä huonetta tai toimistoa kuvien ottamiseen. Mitä pienempiä tuotteet ovat, sitä pienemmässä tilassa saat otettua järkeviä kuvia. Mieluummin kuitenkin niin päin, että kuvausympäristö on riittävän laaja ja siisti, niin kuvaa ei tarvitse kauheasti rajailla tai muokkailla jälkikäteen.

Tässä saa kuitenkin käyttää luovuutta! Itselläni on valkoinen pöytälevy, jonka nostan esiin aina kun on aika kuvata tuotteita. Sen päälle on helppo kasata erilaisia asetelmia ja se näyttää aina hyvältä. Se on myös riittävän iso tuomaan tasaisen taustan useimpiin kuviin. Hyödynnä myös lattiat ja seinät. Vältä kuvaamista esim. täyden pöydän kulmalla, silloin sinun on haastavaa rajata kuva järkevästi.

Sopivassa suhteessa rekvisiittaa

Kuvaatko meikkipalettia? Ota kuvaan mukaan meikkisiveltimiä tai koruja. Kuvaatko saunatuotteita? Kerää niiden seuraksi koivunlehtiä. Kuvaatko lompakkoa tai käsilaukkua? Silloin kuvaan sopivat kolikot, avaimet, puhelin tai passi. Kuvaatko ruokaa? Aseta annos puiselle leikkuulaudalle. Hyödynnä rekvisiittaa ja erilaisia kuvaustaustoja.

Mun mielipide on, että on parasta, jos somisteet sopivat jotenkin kuvattavaan tuotteeseen tai ainakin sen teemaan. Asiakasta luultavasti hämmentää, jos tuote on makkarapaketti ja kuva on somistettu niillä äsken mainituilla meikkisiveltimillä. Tästä päästään sopivasti aasinsillan kautta siihen, että älä myöskään piilota kuvattavaa tuotetta muiden juttujen taakse. Asiakkaalle pitää olla selvää, mitä tuotetta hän on ostamassa.

Kokeile eri kuvakulmia

Tuotteesta riippuen se voi näyttää hyvinkin erilaiselta eri suunnista katsottuna. Jotta asiakas näkee nopeasti millainen tuote on, pyri ottamaan useampia kuvia samasta tuotteesta. Ota mieluummin vähän liikaa kuvia kuin liian vähän. Kaikkia ei tarvitse julkaista, mutta silloin sinulla on mahdollisuus valita onnistuneimmat kuvat käyttöön.

Erilaiset kuvakulmat tuovat kuviin myös erilaista tunnelmaa. Ruoka näyttää usein hyvältä suoraan ylhäältä kuvattuna, mutta jotkut annokset pääsevät paremmin esiin sivulta kuvattuna. Älä jää jumiin vain yhteen kuvakulmaan.

Muista tukea kamera

Tuotekuvien kuvaaminen on siitä helppoa, että tuotteet harvemmin juoksevat karkuun. Voit siis huoletta käyttää kamerajalustaa laadukkaamman kuvan saamiseksi. Jos et omista jalustaa, hyödynnä pöytää, jakkaraa, (tukevaa) kirjapinoa tai ikkunalautaa kameran tukemiseksi. Näin vältämme käsivaralta kuvaamisen = kuvan tärähtämisen.

Kameran laittaminen erilaisille korkeuksille tukee myös ajatusta äsken mainituista kuvakulmista. Liikaa ei tietysti kannata lähteä kikkailemaan, mutta voit aina kokeilla, miltä tuote näyttää, jos nostat kameraa vähän ylemmäs tai lasket alemmas.

Varmista, että kohde on terävä

Tärähtäneistä kuvista pääsemme epätarkkoihin kuviin. Kaikkein tärkein asia tuotekuvassa on, että kuvattava kohde näyttää terävältä ja selkeältä ja että sen yksityiskohdat erottuvat hyvin. Jos kohde jää epätarkaksi, kuvaa ei pelasteta millään somisteilla tai muokkauksilla. Kameran peruskäyttö kannattaa hallita, mutta muista ainakin, että tarkennat kuvatessa aina erikseen kohteeseen ennen kuin otat kuvan.

Jos et pysty käyttämään järjestelmäkameraa, nykypuhelimissakin on usein melko laadukas kamera. Kunhan käytät riittävästi valoa, voit saada puhelimellakin ihan kohtuukuvia aikaan. Jos olet epävarma, mihin tarkennus kuvassa osuu, vähennä rekvisiitan määrää ja keskity pelkkään tuotteeseen.

Vältä kuvien ylikäsittelyä

Jos olet lukenut mun aiempia postauksia, nyt mietit varmaan, että mitä ihmettä. Puhun yleensä kuvankäsittelyn puolesta ja muokkaan omat kuvani poikkeuksetta aina. Tämä neuvo ei tarkoita sitä, etteikö tuotekuvia saisi/tarvitsisi käsitellä, mutta unohda liialliset filtterit ja räikeät värimuutokset. Haluat tuotteiden näyttävän mahdollisimman aidolta ja samalla houkuttelevalta.

Usein tuotekuvia käsitellessä riittää se, että kuvaan lisätään valoa, terävyyttä, nostetaan varjoja, korostetaan yksityiskohtia ja tarpeen mukaan rajataan tarkemmin.

Tuotekuvaajan muistilista

1. Huolehdi riittävästä valosta. Lisävalo ei ole huono idea. Huolehdi myös, että valon suunta on oikea, eikä kuvaan pääse syntymään turhia varjoja.
2. Varmista, että kuvausympäristö on riittävän kokoinen ja lähellä ei ole turhaa tavaraa.
3. Somista kuva halutessasi, mutta muista, että tuote on pääosassa. Usein on hyvä idea lisätä kuvaan jotain tuotteen teemaan sopivaa.
4. Ota kuvia eri kuvakulmista ja kokeile uutta. Kuvaa ylhäältä, sivulta, edestä, takaa, jopa alta.
5. Varmista, että kamera pysyy tukevasti paikallaan kuvatessasi. Hyvään kameranjalustaan panostaminen ei ole yhtään huono idea.
6. Tärkeintä on, että kuvan kohde on terävä ja tarkennus osuu kohdalleen.
7. Käsittele kuvat niin, että ne ovat houkuttelevia, mutta aidon oloisia. Etenkin, kun kuvaat myyntikuvia.

0 kommenttia