Blogin ulkoasun ABC

Aurinkoista huomenta! Vähän aikaa sitten kirjoitin postauksen liittyen blogin uudistamiseen ja lupasin silloin, että paneudun blogin ulkoasuun liittyviin asioihin erillisessä postauksessa. Blogin ulkonäköön ei ole mitään yhtä tiettyä kaavaa ja hyvä niin, muutenhan jokainen blogi näyttäisi ihan samalta. On kuitenkin joitain juttuja, joita kannattaa miettiä ihan ajan kanssa ja pelata varman päälle – ainakin, jos tavoitteena on sitouttaa lukija ja tarjota hänelle hyvä lukukokemus.

Mieleenpainuva banneri

Banneri, kansikuva, miksi ikinä sitä blogin pääkuvaa haluaakaan kutsua. Se on yleensä ensimmäinen asia, jonka lukija näkee saapuessaan blogiin. Jo pitkään on ollut muotia, että tällä paikalla on pelkästään blogin nimi kauniilla fontilla kirjoitettuna. Siinä ei sinänsä ole mitään vikaa, musta se on todella kauniin yksinkertainen tyyli ja itsekin ”sorruin” siihen vielä joku aika sitten. Mietitään kuitenkin asiaa hetki lukijan kannalta. Jos 8/10 blogilla on lähes samannäköinen banneri, millä todennäköisyydellä juuri sun blogisi jää mieleen?

Tee bannerista blogisi ja itsesi näköinen, jotain mistä ihmiset tunnistavat blogisi tyylin jo nopealla vilkaisulla. Käytä teemastasi löytyviä värejä, ottamiasi kuvia, omaa kuvaasi tai jotain muuta ainutlaatuista. Vältä kuitenkin liikaa sekavuutta ja värien sekamelskaa, ettei mielikuva blogistasi muutu negatiiviseksi. Jos et meinaa keksiä miten toteuttaisit bannerisi, laita viestiä niin pohditaan yhdessä. Voin myös pienestä maksusta tehdä sen puolestasi!

Kuvien käyttö

Sivu täynnä pelkkää tekstiä näyttää tylsältä ja pitkäveteiseltä. Lisäksi kynnys lukemisen aloittamiseen on suurempi, jos tarjolla on vain pitkä pötkö katkeamatonta tekstiä. Lähes jokaiseen blogiin ja aiheeseen sopii jonkinlaiset kuvat ja niiden käyttö nostaa postauksesi heti astetta mielenkiintoisemmaksi. Yleisesti ottaen blogissa käytettyjen kuvien olisi hyvä olla suht valoisia, kohtuullisen kokoisia ja ennen kaikkea niiden on tietysti tärkeää sopia blogin teemaan tai liittyä postauksen aiheeseen.

Jos valokuvaus ei ole vahvin alueesi tai kuvaaminen hermostuttaa, voit tietysti tutustua ilmaisiin kuvapankkeihin. Suosittelen kuitenkin nappaamaan täältä seitsemän vinkkiäni kohti parempia blogikuvia. Pienellä harjoittelulla kuka tahansa oppii ottamaan kohtuullisia kuvia. Myös kuvankäsittelyyn panostaminen pelastaa paljon. Jos olet kiinnostunut kuvanmuokkauksesta, mutta et ole vielä ihan varma mitä teet, kannattaa aloittaa Youtubesta yksinkertaisilla videoilla. Lightroom-kuvanmuokkausohjelman mobiiliversio on ilmainen ja sillä saa tehtyä todella kätevästi säätöjä kuviin.


Luettavuus

Luettavuus voi tarkoittaa monenlaisia asioita kirjoitustyylistä lähtien, mutta näihin asioihin ainakin itse kiinnitän huomiota.

Tumma teksti vaalealla pohjalla. Ei ole pakko käyttää mustaa ja valkoista, mutta jos tätä sääntöä lähtee muuttamaan, tekee vain hallaa itselleen. Ihmiset ovat tottuneet lukemaan helposti erottuvaa tekstiä vaalealta taustalta, joten jos teksti ei erotu taustasta kunnolla, karkotat lukijan nopeasti. Jos valkoinen tausta tuntuu tylsältä, kokeile vaikkapa hempeitä pastellisävyjä tai vaaleanharmaata – jos se sopii blogiisi.

Väliotsikot ja kappalejaot. Näistä on molemmista ollut paljon puhetta blogimaailmassa, koska valtaosa ihmisistä lukee blogeja mobiililaitteella. Liian pitkät tekstipötköt näyttävät isommankin älylaitteen näytöllä kömpelöltä ja lukijan silmät kyllästyvät sen lukemiseen. Muutaman lauseen mittaiset kappaleet ovat helppolukuisia ja samalla teksti pysyy ytimekkäänä. Väliotsikot taas rytmittävät tekstin lukijaa varten ja näyttävät nopealla vilkaisulla postauksen pääkohdat, joten panosta niihin.

Tarpeeksi tyhjää tilaa. Että mitä? Eikö blogipostauksen pointti ole olla ytimekäs ja täynnä tekstiä? Kyllä ja ei. On hyvä pitää teksti ja etenkin kappaleet mahdollisimman lyhyinä, tinkimättä sisällöstä tietysti. Yhtä tärkeää on myös muistaa jättää tarpeeksi tyhjää tilaa postaukseen ja sivulle ylipäänsä. Silmät ja aivot ylirasittuvat, jos joka kohta verkkosivusta on tungettu täyteen tekstiä, kuvia ja mainoksia. Väljempi parempi.


Riittävän iso fontti. Tietenkään kirjainten ei tarvitse olla norsun kokoisia, mutta jaksatko itse lukea pitkään tekstiä, jota et näe kunnolla? Tuskin. Kun aloin kasaamaan tätä uutta sivustoa, pohjassa oli oletuksena todella pieni fontti, josta en meinannut saada itsekään selvää, vaikka tiesin mitä tekstissä lukee. Miten voisin siis olettaa muiden ihmisten saavan? Melkein jo sanomattakin selvää, että tähän samaan kategoriaan kuuluu myös se, että fontti on selkeä ja helppolukuinen.

Oikeinkirjoitus. Kaikkia ihmisiä ei haittaa kirjoitusvirheet, välimerkkien puuttuminen tai muut puutteet, mutta mä oon itse todella tarkka näiden suhteen enkä jaksa lukea pitkään tekstiä, jossa vilisee kirjoitusvirheitä. Oletettavasti on olemassa myös monia muita ihmisiä, jotka kyllästyvät hutaisten kirjoitettuun tekstiin. Lue siis aina valmis teksti vielä kertaalleen läpi tai anna se vaikka jonkun muun luettavaksi. Jos haluat, voin auttaa käymään läpi joitain postauksiasi kirjoitusvirheiden varalta. Toinen silmäpari voi auttaa!

Yleinen käyttömukavuus

Tähän yleistäisin kaksi asiaa; sivuston latausnopeus ja olennaisten tietojen löydettävyys. Mieti itseäsi selailemassa nettiä. Jaksatko odottaa, jos joku sivusto latautuu hitaasti? Et. Luin vähän aikaa sitten tutkimuksen, jonka mukaan jopa 40 % sivuston vierailijoista poistuu, ellei sivu ole latautunut alle 3 sekunnissa. Varmista siis, että käytettävissäsi on riittävän paljon palvelintilaa tai että blogisi on sellaisella sivustolla, jolla ei ole ongelmia latautumisaikojen kanssa. Älä myöskään lataa sivustolle liian isoja kuvia (itse suosin max. 900-1000 px leveyttä), liikaa mainoksia tai ylimääräisiä lisäosia/laajennuksia, joita et välttämättä tarvitse. Kaikki ylimääräinen härpäke hidastaa sivustoa, joten yksinkertaisuus kunniaan.

Entä jos et löydä joltain sivulta etsimääsi helposti, jäätkö seikkailemaan sivulla toivoen että jotain oleellista ehkä tulisi vastaan? Et. Ei lukijakaan. Kunnioita sivullasi vierailevia ihmisiä ja aseta tärkeimmät asiat näytille. Uusi lukija haluaa tietää ensimmäisenä blogisi nimen, aihealueen, kuka sinä olet, mitä voit tarjota hänelle ja miten sinuun saa yhteyden. Älä pihtaa tietoa vaan kerro ainakin nämä asiat selkeästi ja näkyvästi. 

0 kommenttia