Kaupallinen yhteistyö ärsyttää - miksi bloggaajan työtä on lupa arvostella?

Mä oon siitä onnekas, että koko 10-vuotisen blogitaipaleeni aikana oon saanut todella vähän negatiivista palautetta. Varmasti osaltaan siksi, että oon luonteeltani hyvin sovinnainen enkä useinkaan esitä kovin kärkkäitä mielipiteitä. Ei parasta bloggaaja-materiaalia siis… 

No, joka tapauksessa, yhtenä iltana huomasin tuttavani lopettaneen seuraamiseni Instagramissa. Olin suunnitellut tämän postauksen jo ennen sitä, mutta koska tarina sopii aiheeseen kuin nenä päähän, kerron sen tähän alkuun.

Sen jälkeen, kun aloin tekemään somea tavoitteellisemmin, oon huomannut että seuraajistani katoaa yksi kerrallaan tuttuja ihmisiä. Asia on mulle ihan ok, vaikka rehellisesti sanottuna aina joskus se harmittaa. Jokainen somen parissa toimiva bloggaaja, vaikuttaja ja yrittäjä tietää, kuinka tärkeä se yksikin seuraaja, tykkäys, kommentti tai julkaisun jako voi olla. 

En ole kuitenkaan koskaan vaatinut sitä tutuiltani enkä ole halunnut painostaa ketään seuraamaan, ellei mun jutut aidosti kiinnosta. Tällä kertaa halusin ottaa asian mielenkiinnosta puheeksi tuttavani kanssa, joten heitin puolivitsillä aloituksen, miten moni tuttu on lakannut seuraamasta mua viime vuosina. Kuvittelin, että saataisiin aiheesta kevyt keskustelu aikaan.

Nollakontenttia ja pelkkää mainostusta

Hyvin nopeasti keskustelu ajautui negatiiviseen suuntaan ja huomasin, miten mua alkoi ärsyttää koko ajan enemmän. Ei se, että tuttavani oli lopettanut mun seuraamisen, vaan se millaisella asenteella hän suhtautui mun sisältöihin ja tekemääni työhön. Keskustelussa kävi ilmi mm. se että teen hänen mielestään ”nollakontenttia”, joka on pelkkää mainostusta.

Hetken aikaa yritin turhaan selittää, että vaikka teen kaupallisia yhteistöitä, teen kaiken sisällön aidolla kiinnostuksella ja rehellisesti omilla mielipiteilläni. Että mun somen teema on hyvinvointi ja kosmetiikka ja teen niihin (mielestäni) liittyvää sisältöä, saan siitä korvauksen tai en. Kysyin, onko hän huomannut, että viimeisen puolen vuoden aikana oon jakanut hyvinkin henkilökohtaisia asioita somessani ja että vain pieni osa sisällöstä on oikeastaan ollut kaupallista. En saanut vastausta.

Lopulta päätin, että keskustelua on turha jatkaa, koska toisella on oma mielipiteensä eikä hän aio tulla asiassa piiruakaan vastaan. En tarvitse elämääni noin negatiivista asennetta, kun teen kovasti töitä menestyksen eteen. Mua jäi kuitenkin mietityttämään asia moneksi päiväksi ja näin tässä tuttavani käytöksessä saman ilmiön, jota somessa näkee vieläkin yllättävän paljon. Kun julkaisu on toteutettu yhteistyönä jonkun yrityksen kanssa, monen ihmisen silmissä se on heti no-no. ”Bloggaajat haluaa vaan ilmaista tavaraa.”

Suomen lainsäädäntö määrää, että kaikki kaupallisessa tarkoituksessa tehdyt julkaisut täytyy merkitä selkeästi, ettei piilomainontaa synny. Se on hyvä asia ja noudatan tietenkin tätä, mutta näen siinä myös haittapuolen. Toiset ihmiset merkinnän ”kaupallinen yhteistyö” tai ”mainos” nähtyään ärsyyntyvät suunnattomasti ja skippaavat koko julkaisun, vaikka se olisi täynnä aitoa, kiinnostavaa ja järkevää asiaa. Jotkut saattavat jopa ilmiantaa julkaisuja tai tehdä jotain muuta bloggaajalle (tai yhteistyökumppanille) haitallista.

Miksi bloggaajan työtä saa arvostella?

Sain joku aika sitten mahdollisuuden kirjoittaa omia ajatuksiani ja kokemuksiani blogiyhteistöistä Zonerin artikkeliin. Olen tehnyt erikokoisia yhteistöitä vuosien varrella, joten kokemusta on ehtinyt kertyä jonkin verran. Artikkeli sai hyvin keskustelua aikaan ja blogien kaupallisuus nostaa ihmisillä yleensäkin paljon tunteita pintaan. Nyt munkin on pistettävä lusikkani soppaan.

Usein bloggaajia arvostellessa unohdetaan se, että me ei olla noustu tyhjästä tähän pisteeseen. Mä oon tehnyt vuosia töitä blogin eteen, treenannut kirjoittamista ja kuvien ottamista, opiskellut somekanavien tavoitteellista käyttöä, opetellut luomaan kiinnostavaa tai myyvää sisältöä ja vakiinnuttanut seuraajakuntaa, ennen ensimmäisenkään kaupallisen yhteistyön saamista. Lisäksi panostan jokaiseen yhteistyöhön kaiken osaamiseni, luodakseni hyödyllistä ja laadukasta sisältöä.

Mua ei häiritse hyvin ja ajatuksella tehty kaupallinen sisältö, enkä jätä kiinnostavia blogeja seuraamatta, jos niissä esiintyy kaupallisuutta. Saan itsekin osan tuloistani blogin kautta, eli toisin sanoen teen tätä työkseni. Bloggaaminen on mulle yksi työn muoto. Miksi bloggaajan työtä saa arvostella? Emmekö me saa olla ylpeitä oppimistamme taidoista ja saavuttamistamme asioista? Mulle ei tulisi koskaan mieleenkään arvostella toisen ihmisen työtä tai saavutuksia.

Hyvänä esimerkkinä bloggaajien ja somevaikuttajien tekemästä työstä toimii viime viikkojen korona-tilanne. Moni vaikuttaja, mukaan lukien minä ja yhteisömme Päijätmedia on ottanut asiakseen tukea suomalaisia pienyrittäjiä vaikean tilanteen keskellä. Me tuodaan laajempaan tietoisuuteen upeita yrityksiä, jotka eivät muuten saisi ansaitsemaansa näkyvyyttä. Vain murto-osassa näistä tapauksista me saadaan vastineeksi mitään konkreettista, mutta teemme sen mielellämme yhteisen hyvän eteen.

Kaupallinen yhteistyö hyödyttää myös lukijaa

Kun yhtenä perjantai-päivänä meikkasin Weekend Festival -yhteistyötä varten, tulin ajatelleeksi, että onneksi pääsin tekemään tämän yhteistyön. Ei siksi, että pääsen sen kautta festareille (vaikka tottakai sekin on huikeeta), vaan siksi, etten olisi oma-aloitteisesti tajunnut tehdä sellaista meikkiä ja esitellä sitä seuraajilleni. Taas yksi meikkauskokeilu olisi siis jäänyt tekemättä.

Sinä blogien lukija tai somevaikuttajien seuraaja, oletko koskaan ajatellut, että se on osaksi yhteistöiden ansiota, että vaikuttaja pystyy tekemään niin laadukasta tai monipuolista sisältöä? Jokainen ammattimainen vaikuttaja tekee sellaista sisältöä, josta tietää seuraajiensa nauttivan ja yhteistyökumppaniensa saavan hyötyä. Lisäksi arvonnat, alekoodit yms. mahdollistuvat yleensä aina juuri kaupallisuuden avulla.

Paikallisen blogiyhteisön ylläpitäjänä voin ihan rehellisesti sanoa, että olen löytänyt upeita yrityksiä ja tapahtumia Päijät-Hämeen alueelta juuri yhteisömme ansiosta. Ja tiedän että moni muukin on. Asioilla on monta puolta, eikä blogien kaupallistumista kannata koskaan ajatella vain bloggaajien keinona hyötyä tai saada ilmaista tavaraa.

Sun ei tarvitse tykätä bloggaajasta tai seurata häntä, jos et ole aidosti kiinnostunut sisällöstä, mutta kunnioita häntä ja hänen tekemäänsä sisältöä ihan kuin ketä tahansa muutakin.

0 kommenttia