Muutosten vuosi - kohti parempaa hyvinvointia

Kerroin joku aika sitten Instagramissa hyvinvointiin liittyvistä muutoksista, joita oon tehnyt elämässäni viimeisen puolen vuoden aikana. Teksti herätti monessa kiinnostuksen ja pyysitte, että kertoisin aiheesta lisää täällä blogissa. Nyt olen saanut jäsenneltyä ajatuksiani niin, että pystyn jakamaan teille tämän tähänastisen matkani kohti parempaa hyvinvointia.

Viime kesänä havahduin siihen, että jonkun asian on muututtava. Mulla on aina ollut monimutkainen suhde ruokaan enkä ole oikein löytänyt tasapainoa herkkujen ja herkuttomuuden välillä. Oon ajatellut, että ei sillä ole niin suurta merkitystä, mitä syön ja milloin. Terveellisiä kausia mulla on ollut monia ja välillä pitkiäkin, mutta silloin oon aina ollut perfektionistiseen tyyliini hyvin ehdoton. Ei herkkuja yhtään. Lopulta kyllästyn ja annan itselleni luvan syödä kaikkea. 

Heinäkuussa huomasin, että nyt on ollut jo useamman kuukauden semmoinen kausi, kun herkkuja tulee syötyä harva se päivä. Olin koko ajan väsynyt, turvoksissa, pinna kireällä ja selittelin itselleni, että ei se yksi karkkipussi mitään haittaa. No eihän yksi haittaakaan, ongelmaksi se muodostuu siinä vaiheessa, kun karkkia on saatava joka päivä. Taustalla oleva masennus ja kuormittava elämäntilanne ovat todellisia asioita, jotka vaikuttavat jokapäiväiseen jaksamiseen, mutta samalla helppoja tekosyitä.

Kun alkukesästä aloin saamaan yöllisiä paniikkikohtauksia ja tilanne eskaloitui niin etten pian uskaltanut käydä nukkumaan ollenkaan, päätin että jotain on muutettava. Paniikkikohtauksiin toki vaikuttaa moni muukin asia kuin pelkkä ruokavalio, mutta koska ihminen on kokonaisvaltainen olento, päätin aloittaa siitä mihin pystyn itse vaikuttamaan, ruokavaliosta. Jätin herkut kokonaan kahdeksi kuukaudeksi ja sen jälkeen olen herkutellut vain tiettyinä päivänä ja silloinkin rajallisesti.

Elämänmuutos ei tapahdu, jos et ole siihen valmis

Elämänmuutos on asia, johon jokaisen on itse havahduttava. Se ei tapahdu noin vain, se ei tapahdu ulkopuolisen painostuksesta, eikä se tapahdu jos et ole siihen valmis. Olen yrittänyt elämäni aikana laihduttaa varmaan kymmeniä ja kymmeniä kertoja, välillä onnistuen ja välillä onnistumatta. Olen inhonnut itseäni ja kehoani vuosikaudet, miettinyt jokaista suupalaa ja arvostellut itseäni ja painoani. Tällä kertaa päätin mennä terveys edellä. Sama se paljonko vaaka näyttää, kunhan olo ei olisi enää koskaan yhtä uupunut kuin se vielä puoli vuotta sitten oli.

En voi tarpeeksi korostaa, miten tärkeää tällä matkalla on itsetuntemus. Olen oppinut itsestäni valtavasti viime vuosina ja olen kiitollinen, että nykyään ymmärrän itseäni paljon paremmin kuin ennen. Siksi osaan myös kuunnella kehoani. En syö enää iltaisin klo 21 jälkeen mitään, kun taas aiemmin olin kunnon yösyöppö. En myöskään aloita syömistä heti aamusta, koska se ei vain sovi elimistölleni. 

Herkkuja sallin itselleni silloin tällöin, mutta pyrin usein valitsemaan edes aavistuksen terveellisemmän vaihtoehdon tai pienemmän pakkauksen. Lähes jokaiseen päivääni kuuluu smoothie, joka koostuu vaihdellen mm. hedelmistä, marjoista, avokaadosta, viherjauheesta, acai-jauheesta, MCT-öljystä, pellavansiemenistä ja vedestä tai kauramaidosta. Kun tekee mieli jotain suolaista, syön merisuolalla maustettua siemennäkkäriä. Pepsi Maxia juon edelleen, mutta huomattavasti harvemmin kuin aiemmin. Vettä sen sijaan menee vähintään 2 litraa päivässä. Ulkoilen enemmän ja pidempään ja kotijumpissa apuna on kahvakuula.

Uni avainasemassa

Kaikkein isoin ja tärkein muutos on kuitenkin se, että olen jättänyt yli kolmen vuoden aikaiset nukahtamislääkkeet kokonaan pois. Harkitsin FitLine-tuotteiden käyttöä muutaman kerran, mutta niiden hinta ei tuntunut omaan lompakkoon sopivalta, kun en ole varma niiden toimivuudesta. Kerran tutustuin paljon kehutun Restorate-juoman tuoteselosteeseen ja huomasin yhden ainesosan, jota en ollut itse vielä testannut. 

Päätin kokeilla lisä-magnesiumin vaikutusta omaan oloon ja jo parin päivän käytön jälkeen olin kuin uudesti syntynyt. Ensimmäistä kertaa vuosiin tunsin olevani elossa ja valtava sumupilvi kaikkosi ympäriltäni. Käytän Lidlistä saatavia Optisana-poretabletteja, joiden hinta on alle 2 e/20 kpl. Ei siis hinta eikä mikään paremmasta olosta! 

Kaikki ei tietenkään ole korjaantunut yhdessä yössä. Mulla on edelleen huonoja öitä, välillä turvottaa, välillä syön huonommin ja on monia asioita, joita mun pitää vielä käsitellä. Kuitenkin suunta on koko ajan parempaan. Pääsin eroon sokerikoukusta, pystyn useimmiten nukkumaan ilman lääkkeitä, öiset paniikkikohtaukset ovat pysyneet toistaiseksi poissa, en tarvitse enää päikkäreitä, olo on kevyempi ja tasapainoisempi ja vanhat vaatteet istuvat päälle huomattavasti paremmin. Olen tyytyväinen tähänastiseen matkaani ja toivon, että edessä on monia onnistumisia.

Pointti ei siis ole, että jokaisen tulisi tehdä niin kuin mä olen tehnyt. Pointti on se, että sun täytyy kuunnella itseäsi ja omaa kehoasi ja antaa sille mitä se tarvitsee. Mikä hyvinvoinnin osa-alue sulla on parhaiten hallussa, entä mikä kaipaisi pientä boostia?

0 kommenttia