Kannattaako sisällöntuotanto ulkoistaa?

Ulkoistamisesta puhutaan yritysmaailmassa paljon. Käytännössä ulkoistaminen tarkoittaa sitä, että ostat joltain erikoisosaamista tietystä aiheesta, jolloin pystyt itse keskittymään omaan ydinosaamiseesi. Myös yrityksen sisällöntuotanto (tai osa siitä) on mahdollista ulkoistaa. Käytännössä ammattilainen luo silloin puolestasi sisältöä yrityksen someen, nettisivuille tai muihin digitaalisiin kanaviin. Nyt saatat miettiä, kannattaako sisällöntuotanto ulkoistaa? Siihen perehdyn tarkemmin tässä postauksessa.

Miksi ulkoistaa?

Somemarkkinointi vaatii lähes aina pitkäjänteisyyttä, säännöllisyyttä ja suunnitelmallisuutta alkaakseen tuottaa tulosta. Yrittäjänä teet valtavasti töitä yrityksesi liiketoiminnan, tuotekehityksen ja asiakaspalvelun eteen eikä somelle välttämättä jää riittävästi aikaa. 

Toisaalta, vaikka aikaa jäisikin riittävästi, olemme usein itse liian lähellä nähdäksemme mikä on asiakkaan kannalta oleellista ja hyödyllistä sisältöä. Suinkaan kaikkea mahdollista ei kannata julkaista summamutikassa, vaan tekemiselle on oltava joku pohja ja suunnitelma, jonka mukaan edetään.

Tärkeimpiä asioita somessa on säännöllisesti päivittyvä, ajankohtainen ja laadukas sisältö. Lisäksi todella tärkeässä asemassa on kommunikointi asiakkaiden sekä toisaalta myös kollegoiden/kilpailijoiden kanssa. Aito vuorovaikutus tuo näkyvyyttä ja tunnettuutta todella tehokkaasti. Nyt suosittelen miettimään, onko sinulla riittävästi aikaa ja osaamista tehdä seuraavia asioita.

  • Tuottaa laadukasta sisältöä
  • Julkaista säännöllisesti ja suunnitelmallisesti
  • Opetella uusimpia sovelluksia ja ominaisuuksia
  • Kommentoida muiden kuviin
  • Vastata kommentteihin ja viesteihin
  • Sitouttaa seuraajia julkaisuihisi
  • Testata millainen sisältö puhuttelee asiakkaita
  • Käydä aitoja keskusteluja

Jos vastasit yhteen tai useampaan kohtaan ei, on hyvin mahdollista että sisällöntuotannon ulkoistaminen sopisi sinulle. Voin olla avuksesi monella tavalla, mutta kaikki kiteytyy siihen, että tuotan sisältöä digikanaviisi. Someen, nettisivuille, uutiskirjeisiin, yritysblogiin. Sinä päätät.

Kommunikointi avainasemassa 

Oletko harkinnut sisällöntuotannon ulkoistamista, mutta sinua pelottaa ettet saa yrityksesi näköistä sisältöä? Ammattilaisena tehtäväni on tutustua yritykseen ja perehtyä sen toimintaan, ennen kuin alan tuottamaan sen kanaviin sisältöä. Muista kuitenkin, että kukaan ei pysty lukemaan ajatuksiasi. Siksi kommunikointi on avainasemassa, kun sisällöntuotantoa lähdetään ulkoistamaan. Kerro toiveistasi ja ajatuksistasi ja avaa yrityksesi tarinaa. Se, mikä on sinulle itsestäänselvyys, ei ole sitä meille muille.

Lopullinen päätös sisällön julkaisemisesta on aina sinulla. Tapani toimia on sellainen, että annan ehdotuksia, vinkkejä ja uusia näkemyksiä, joista sinä valitset mitä haluat hyödyntää. Jos toimeksiantooni kuuluu sisällön luominen kokonaan alusta loppuun, olen säännöllisesti yhteydessä sinuun yhteisymmärryksen varmistamiseksi.

0 kommenttia