Kaupunkiloma Helsingissä - mitä tehdä?

Osa teistä toivoi postausta meidän reilun viikon takaisesta Helsingin reissusta, joten päätin tehdä vinkkipaketin muutamista paikoista, jotka ovat omasta mielestäni näkemisen ja kokemisen arvoisia. Pyrin pitämään vinkit mahdollisimman käytännönläheisinä, että niistä olisi oikeasti hyötyä. Vaikka Helsinki on hektinen ja täynnä ihmisiä, on siinä oma viehätyksensä. Kaupunkiloma Helsingissä tarjoaa tekemistä vaikka kuinka, eikä ainakaan meidän päivistä puuttunut aktiviteetteja.

Mulla oli reissussa mukana kamera, mutta koska liikuimme julkisilla tai kävellen ja meidän hotelli sijaitsi puolen tunnin matkan päässä keskustasta, eli sieltä lähdettiin aamulla ja takaisin palattiin vasta illalla, en lopulta tullut ottaneeksi sitä mukaan mihinkään. Seuraavat kuvat on siis kaikki kuvattu puhelimella.

Majoitus

Meidän hotelli oli Hotel Haaga Central Park, joka valittiin aika pitkälti hintatason ja arvioiden perusteella. Hotelli oli ihan mukava, perussiisti ja tarjolla oli monipuolinen aamiainen, mutta vastaanottovirkailijan asenne tuntui olevan vähän negatiivinen. Meille jäi sellainen tunne, ettemme olleet tarpeeksi tärkeitä asiakkaita. Muu henkilökunta vaikutti kyllä nopeiden kohtaamisten perusteella oikein avuliaalta ja mukavalta.

Pakko myöntää, että myös sijainnillisesti olisin voinut valita hotellin vähän paremmin. Vaikka keskustaan oli matkaa vain n. 7,5 km, hotellin lähelle kulki julkisista vain bussi, jolla matkan taittaminen kesti aina puoli tuntia suuntaansa. Lyhyen reissun aikana matkoihin siis tuhlaantui paljon aikaa. Tämän olisi tietysti välttänyt, jos tuntisi Helsinkiä paremmin tai jos olisi kaivellut vielä enemmän tietoa etukäteen. Onneksi Helsingissä riittää majoitusvaihtoehtoja yksityisasunnoista hulppeisiin hotelleihin, itse etsin myös kotimaassa majoituksen yleensä booking.comin kautta. Siellä on helppo vertailla hintoja ja etsiä majoitusta omien tarpeiden mukaan.

Kulkeminen

Me hankittiin heti pääkaupunkiseudulle saavuttuamme HSL-sovellus puhelimeen ja ostettiin sitä kautta kolme vuorokautta voimassa oleva matkalippu. Lipulla pääsi kulkemaan rajattomasti bussilla, junalla, metrolla, raitiovaunulla sekä Suomenlinnan lautalla. Todella kätevä hankinta, jos tulee käytettyä paljon julkisia reissun aikana. Esim. meille tämä oli ehdoton, että päästiin kulkemaan hotellin ja keskustan välillä. Kolme vrk lippu maksoi Helsingin alueella aikuiselta 16 e ja lapselta puolet vähemmän – ihan kohtuuhinta, kun lippua kuitenkin tuli hyödynnettyä vähintään 12 kertaa näinä päivinä. Testasimme myös sähköpotkulaudat, mutta niistä lisää alempana.

Tekemistä ja elämyksiä

Yksi tapa löytää aktiviteetteja lomalle on hyödyntää booking.com-sovelluksen omia ehdotuksia. Sitä kautta ostettuna tietyt aktiviteetit olivat myös aavistuksen edullisempia kuin normaalisti. Muidenkin varaussivujen kautta löytyy varmaan samanlaisia tarjouksia. Toinen mitä selaan aina, kun olen suuntaamassa pääkaupunkiseudulle on Offerilla. Offerillalta löytyy monesti edullisempia pääsylippuja ja muuta hauskaa tekemistä, mutta ne sijoittuvat yleensä Suomen suurimpiin kaupunkeihin, eli normaalisti en pääse hyödyntämään niitä.

Offerillalta edullisemmin

Tähän reissuun osui sopivasti Offerillan tarjous Sea Lifesta. Liput sai noin puolet edullisemmin Offerillan kautta. Tällä hetkellä Sea Life -tarjousta ei ole käytettävissä, mutta sen sijaan Offerilla tarjoaa mm. edullista keilausta, Labyrinth-pakohuonepelejä, Stand up -keikkoja sekä melontaaSea Life oli joka tapauksessa ihan mieletön paikka. Vaikka kalat ja muu vedenalainen maailma ei ole ihan mun juttu, vei koko paikka mennessään ja tutkittiin innolla kaikkia värikkäitä kalalajeja. Löytyi sieltä muutama haikin! Sea Life sijaitsee Linnanmäen yhteydessä, joten sen jälkeen jäimme pyörimään huvipuistoon vähäksi aikaa.

Panoraama-näköalatorni

Tiesitkö, että huvipuistotunnelmasta pääsee nauttimaan ihan maksutta, Linnanmäelle ei nimittäin ole sisäänpääsymaksua. Lisäksi puistossa on Panoraama-näköalatorni, jonka kyytiin pääsee veloituksetta. Kävimme tornissa ihastelemassa maisemia Helsingin kattojen yllä. Näkymät olivat upeat, joten voin ehdottomasti suositella Panoraamaa, vaikka et edes olisi muuten menossa Linnanmäelle. Meistä helpointa oli hypätä raitiovaunun kyytiin (nro 1, suuntaan Käpylä) keskustasta ja olimmekin perillä jo muutamassa minuutissa.

Elokuviin

Huvipuistovierailun, shoppailun ja syömisen lisäksi kävimme myös elokuvissa Tennispalatsissa – Finnkinon premium ISENSE-salitkannattaa tsekata, pientä arjen luksusta! Lemmikkien salainen elämä 2 oli sitä paitsi aivan hulvaton elokuva näin aikuisenkin mielestä. Yllätyin positiivisesti myös siitä, että liput olivat vain aavistuksen kalliimmat kuin meillä Lahdessa, vaikka valitsimme premium-salinkin. Kun vielä käytin omaan lippuuni kulttuuriseteleitä, päästiin leffaan varsin edullisesti.

Testissä sähköpotkulaudat

Helsingissä on otettu testiin sähköpotkulaudat, joita löytyikin pitkin kaupunkia. Niitä voi hyödyntää ihan kulkemiseen, mutta meidän mielestä ne olivat niin hauska kokemus, että laitan ne ennemmin tähän elämyksiä-kategoriaan. Potkulautoja on saatavilla useamman palveluntarjoajan kautta, itse käytimme VOI-nimistä sovellusta. Sovellus toimi näppärästi ja potkulaudan sai vuokrattua kartan avulla melkein mistä vain keskikaupungin suunnalta. Lisäksi suuntasimme metrolla Vuosaareen ja kokeilimme siellä HSL:n kanssa yhteistyötä tekevän Samocatin potkulautoja. Samocat-laudat ovat edullisempia kuin keskustassa olevat, mutta niitä on tällä hetkellä vain Vuosaaren alueella. Eipä se meitä haitannut, kun potkuttelimme niillä Aurinkolahden uimarannalle ihailemaan maisemia.

Syöminen

Pääkaupungissamme on tarjolla ihan valtavasti erilaisia ruokapaikkoja. On mahdotonta suositella mitään yhtä paikkaa, mutta TripAdvisor-sivustolta on helppo etsiä omiin tarpeisiin sopivaa ravintolaa. Valitsimme yhdeksi päivällispaikaksi Forum-kauppakeskuksen alakerrassa sijaitsevan kiinalaisen ravintolan nimeltä Huacheng. Paikassa oli mielettömän mukava henkilökunta, herkullinen ruoka ja todella edulliset hinnat.

Yhtenä päivänä söimme Linnanmäellä. Valitsimme kahdesta ravintolasta huomattavasti edullisemman Lintsiburgerin ja ruoka oli oikein hyvää! Viimeisenä päivänä haluttiin vielä päästä testaamaan paljon kehuja saanut Friends & Brgrs. Suosittelen! Vaikka paikka oli alkuiltapäivästä todella täynnä ja ruokaa sai odottaa puolisen tuntia, oli se niin herkullista ettei meitä haitannut yhtään. Myös Friends & Burgrs yllätti oikein kohtuullisella hintatasollaan. Helsingissä vieraileville suosittelen todella lämpimästi myös luksusvohveleita myyvää Happy Wafflea. En ole koskaan syönyt mitään yhtä herkullista. Vohvelit näyttävät jo lähes taiteellisilta, mutta se maku… ei sitä voi sanoin kuvailla, se pitää kokea.

Sellainen oli meidän Helsingin reissu tällä kertaa. Todella ikimuistoinen ja täynnä kokemuksia. Toivottavasti näistä vinkeistä on iloa, jos olet reissaamassa pääkaupunkiseudulle joskus. Mikä on sun lempipaikkasi Helsingissä?