Some hakkeroitu, elämä hakkeroitu



Sunnuntai-iltana tapahtui se, jota oon jollain tasolla pelännyt jo pitkään. Olin avaamassa Instagramia tavalliseen tapaan, kun yhtäkkiä sovellus ensin ilmoitti että käyttäjä on kirjattu sovelluksesta ulos. Okei, ei siinä, kirjaudutaan uudestaan sisään. Näpyttelin tunnukseni ja salasanani, mutta sovellus ei päästänyt mua sisään. Sekunnin murto-osan ajan ajattelin, että kirjoitin salasanani vahingossa väärin, mutta sitten huomasin että huomautuksessa lukikin: "Käyttäjätunnus ei täsmää käyttäjätiliin.".

Tässä vaiheessa en osannut vielä panikoida sen kummemmin, vaan ajattelin maalaisjärjen avulla, että ehkä siellä on jotain häikkää kirjautumisessa. Kokeilin klikata tavallisen kirjautumistyylin sijaan Facebook-kirjautumista ja pääsin tiliin sisään. Jälkikäteen ajateltuna olin todella onnekas, että pääsin nopeasti kirjautumaan tiliini, koska kun olin sisällä, huomasin että kaikki mun kirjautumistiedot sähköpostista ja käyttäjänimestä salasanaan oli muutettu. Olin yhtäkkiä nimeltäni marguritelawson.

Siinä vaiheessa kun tajusin, että mun tili on kaapattu, kaikki tapahtui todella nopeasti. Ajatuksenani oli tietysti vain saada tiedot muutettua ja tili otettua takaisin itselleni ennen kuin kaappaaja ehtii tehdä enempää tuhoa. Aika monen mutkan kautta sainkin nopeasti tietoni muutettua ja jo muutaman pitkän minuutin kuluttua vaikutti ulkoisesti siltä, ettei mitään kaappaajaa koskaan ollutkaan. Mulle itselleni jäi kuitenkin koko tilanteesta varsin turvaton olo - kuin mun koko elämään olisi tunkeuduttu törkeällä tavalla.




Sanoin samana iltana insta storyn puolellakin, että onhan kyseessä toisaalta "vain some", mutta kun joku tulee oikeasti noin lähelle ja pääsee sisälle kaikkeen siihen, mitä olet rakentanut vuosikausia, tuntuu se täysin väärältä ja inhottavalta. En edelleenkään tiedä, miten näin pääsi käymään ja mitä tästä yritettiin hyötyä. Aiemmin oon törmännyt kyllä feikkiprofiileihin, joissa on käytetty mun kuvia luvatta, mutta ne on ollut helppo ilmiantaa ja sen jälkeen unohtaa. Nyt en oikein tiedä, miten pitäisi toimia tai edes ajatella.

Suurin pelko mulle jäi siitä, kun tajusin miten lähellä oli, etten olisi ehkä enää päässyt käsiksi omaan tiliini. Tiliin, jota oon rakentanut viimeiset viisi vuotta. Tässä nyt oli onni matkassa, kun kaappaaja ei ollut ehtinyt/tajunnut poistaa ihan kaikkea informaatiota, ja että huomasin tilanteen ilmeisesti hyvin nopeasti. Oon ollut aina melko tarkka sen suhteen, että kaikilla tileillä on asianmukaiset suojaukset ja etten levittele turhaan mitään kirjautumistietoja tms., mutta voitte olla varmoja että tästä lähtien olen vielä hemmetin paljon tarkempi. Seuraavalla kerralla ei ehkä kävisi yhtä onnekkaasti. Varsinkin Instagramin tukisivuilla pyörittyäni en ole kovinkaan varma, saisiko siltä puolelta pahemmin apua.

Onko sun sometiliä koskaan kaapattu tai yritetty? Miten tilanne selvisi vai selvisikö? Jos käytät Instagramia tai mitä tahansa vastaavaa sovellusta, suosittelen tutustumaan vielä vähän tarkemmin siihen, miten voit suojata tiliäsi. Ja olemaan tarkkana. Kivaa helatorstaita!


MUISTA SEURATA BLOGIN ULKOPUOLELLAKIN: FACEBOOK / BLOGLOVIN / INSTAGRAM

2 comments

  1. Hui, katsoinkin jo instan puolelta tätä episodia! Järkyttävää! Näissä aina miettii, ettei satu omalle kohdalle, kunnes sitten joku päivä sattuukin. Vähän pelottaa, kun esim. pankitkin siirtyvät mobiilisovelluksiin, että mitä jos niihin pääse asiaton käsiksi :O

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep no sepäs se! Just juttelin yhden tuttavan kanssa aiheesta ja hän oli sitä mieltä että on niin pieni mahdollisuus että sattuisi omalle kohdalle ettei se häntä huoleta - no tässä nyt taas nähtiin että kyllä se voi itsellekin käydä. Etenkin just noi pankkiasiat on mua itseäkin vähän huolettanut! :/

      Poista

Kiva kun luit postauksen! Jätä ihmeessä kommentti käynnistäsi. Saa kysyä, kehua, kritisoida tai vaikka kertoa kuulumisia. - Johanna