Voiko älypuhelin edistää hyvinvointia?

Hyvää huomenta ensimmäistä kertaa näin maaliskuun puolella! Viimeiset pari viikkoa hujahtivat Lahden MM-kisoissa töiden parissa, enkä ole viime viikon aikana ehtinyt avata tietokonetta kertaakaan. Nyt kisahuuma on kuitenkin ohi ja on aika suunnata kohti uusia seikkailuja. Mikäpä sen parempi tapa aloittaa maanantai kuin puhumalla vähän hyvinvoinnista.
Lähes kaikilta meiltä löytyy nykyään älypuhelin, jonka hyödyistä ja haitoista voidaan puhua paljon. Monelle puhelin on käden jatke, jolla hoidetaan perinteisten puheluiden ja tekstiviestien lisäksi niin moni muu asia: laskujen maksaminen, sähköposteihin vastaaminen, somen päivittäminen... Sovelluksia on lukemattomia joka tarpeeseen.
Mä oon viimeisen vuoden aikana kiinnittänyt enemmän huomiota käyttämiini sovelluksiin. Kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tullessa koko ajan tärkeämmäksi osaksi elämää olen hankkinut muutaman helppokäyttöisen sovelluksen, joiden koen tukevan matkaani kohti terveempää ja tasapainoisempaa elämää.

StepsApp


Latasin StepsAppin jo kauan ennen kuin omistin minkäänlaista aktiivisuusranneketta, sillä halusin nähdä paljonko askeleita tulee päivän aikana otettua "yrittämättä" sen kummemmin. Toisten mielestä askeleiden laskeminen on turhaa, enkä mäkään niitä mitenkään orjallisesti keräile. 
Tähän tarkoitukseen löytyy varmasti vaikka miten monia sovelluksia, itse latasin satunnaisesti jonkun ja tähän olen ollut ihan tyytyväinen. Tietenkään puhelimessa oleva laskuri ei voi ihan tarkka olla, mutta on se ainakin suuntaa antava.

Relaxtopia


Tämä on tuorein hyvinvointiin liittyvä sovellukseni, jota käytän satunnaisesti. Relaxtopian avulla pääset hetkeksi rentoutumaan zen-puutarhaan, metsään tai sateen keskelle. Sovellukseen voi myös halutessaan ostaa lisää ääniteemoja.
Itse oon kokenut nämä kolme ääniympäristöä riittäviksi ja oon viettänyt jokaisen parissa pieniä rentoutumishetkiä arjen keskellä. Äänen saa ajastettua loppumaan tietyn ajan kuluttua, joten voi ihan rauhassa sulkea vaikka silmät muutamaksi minuutiksi ja unohtaa kiireen.

WaterMinder


Kuten oon kertonut, vedenjuonti on mulle nykyään todella tärkeä osa joka päivää. Koska oon luonteeltani aikamoinen suorittaja, tämä sovellus varmistaa että juon tarpeeksi vettä. Aloittaessa sulle lasketaan henkilökohtainen päivittäinen nestetarve, jota sitten lähdetään täyttämään päivä kerrallaan. Sovellukseen saa lisättyä nopeasti ja helposti erikokoisia vesimääriä, jotka sitten täyttävät mittaria tietyn määrän verran. Ainakin mulle tästä on tullut sellainen päivittäinen haaste, ja pyrinkin saamaan aina sen 100 % täyteen iltaan mennessä.
 Onko teillä muilla käytössä mitään samantyyppisiä sovelluksia? En tiedä, löytyykö näitä tismalleen samoja kaikille eri puhelimille, mutta varmasti vastaavia kuitenkin.

SEURAA MYÖS NÄISSÄ: FACEBOOK / BLOGLOVIN / INSTAGRAM

0 kommenttia