Ruokapäiväkirja osa 1

Päätin eilen maanantain ja lepopäivän kunniaksi kuvata päivän jokaisen aterian. Vaikka tämä ruokavalio alkaa taas pikkuhiljaa olemaan kohdillaan, on hyvä kuitenkin välillä pysähtyä katsomaan tarkemmin, mitä tuli syötyä. 
Oon ottanut niin ruokavalion kuin monen muunkin asian suhteen sellaisen asenteen, että kohtuus kaikessa. Totaalikieltäytyminen ei vain toimi mulla, eikä myöskään jatkuva kaloreihin tai hiilareihin tuijottaminen. Pääasiassa syön sen mukaan, mitä milloinkin tekee mieli ja mikä tuntuu sopivan keholle just sinä päivänä - pitäen annokset sopivan kokoisina ja mahdollisimman monipuolisina.


En ole mikään aamuihminen, eikä aamupalan syöminen ole todellakaan ollut mikään selvyys mulle. Kokeilin vuosia erilaisia vaihtoehtoja ja olen yrittänyt monesti saada itseni syömään aamupuuron, mutta en vain saa sitä toimimaan päivittäin. Sen sijaan aamupalaani kuuluu yleensä pari palaa täysjyväleipää, vähän vihreää, runsaasti vettä ja joku maidoton rahka/jugurtti/smoothie.


Viime vuotisesta Superdieetistä jäi tavaksi syödä lounaaksi runsas salaatti. Paljon kasviksia, joku proteiinin lähde ja vielä reilusti raejuustoa. Juustot ovatkin oikeastaan ainoa maitotuote, josta en toistaiseksi ole halukas luopumaan.
Jos lounastan jossain ulkona, pyrin myös täyttämään lautasen ensisijaisesti kasviksilla. Tärkeintä on aina se, että lounas on helppo, nopea ja tarvittaessa otettavissa mukaan minne vain.


Välipala on asia, jota en nauti päivittäin. Usein kuitenkin iltapäivällä tarvitsee vähän energiaa ennen varsinaista ruokaa. Mun mielestä kasvisten ja hedelmien nauttiminen on paljon helpompaa, jos osa niistä on nestemäisessä muodossa. Smoothie on siis täydellinen valinta kiireiseen tai laiskaan iltapäivään.


Päivällinen on mulla yleensä aina se päivän lämmin ateria - eilen taas kana-tomaattipasta. Syön samoja ruokia välillä vähän liiankin usein. Punaista lihaa ostan nykyään kotiin vain harvoin, joten usein kokkailen jotain kanasta, kalasta tai esim. härkiksestä. Pastat, padat ja keitot ovat mun suosikkeja. Hiilarit otan yleensä juurikin täysjyväpastasta tai -riisistä, peruna ei ole koskaan ollut mun juttuni.
Iltapalasta en nyt sitten tullutkaan ottaneeksi kuvaa. Pienen flunssan taas painaessa päälle söin eilen vain pari mandariinia ja mustaherukkamehua, joten ei siinä juuri kuvattavaa olisi ollutkaan. Yritän aina vähentää syömistä iltaa kohden, joten erilaiset smoothiet ja sokerittomat mehut ovat suosikkejani tälläkin aterialla.

SEURAA MYÖS NÄISSÄ: FACEBOOK / BLOGLOVIN / INSTAGRAM

0 kommenttia